Agencja Interaktywna Sklepy Internetowe

Użyteczność – optymalizuj użyteczność w sklepie internetowym

Użyteczność - optymalizuj użyteczność w sklepie internetowym

Użyteczność - optymalizuj użyteczność w sklepie internetowym

Sklepy internetowe mają wiele śrub regulacyjnych, które mogą bezpośrednio lub pośrednio wpływać na zachowanie kupujących. Łatwość obsługi sklepu lub systemu sklepowego, często nazywana użytecznością, jest jednym z nich i również należy ją odpowiednio rozważyć. Klienci, którzy z łatwością mogą obsługiwać przejrzyście zaprojektowany sklep, zostają dłużej i są bardziej skłonni do podjęcia pozytywnej decyzji zakupowej. Użyteczność jest więc niewątpliwie istotnym czynnikiem w optymalizacji nowego lub istniejącego sklepu.

Wskazówki dla użytkownika i łatwość obsługi

Łatwość użytkowania (lub użyteczność) to postrzegana przez użytkownika jakość klienta lub gościa. Użytkownik, który z łatwością zrozumie wszystkie informacje i potrafi intuicyjnie obsługiwać aplikację, uzna ją za przyjazną dla użytkownika. Z drugiej strony informacje, które są trudne do uchwycenia i aplikacje, które są trudne do zrozumienia, nie są przyjazne dla użytkownika. W handlu online i w sklepie internetowym elementy wyszukiwania produktów, bezpieczeństwa, procesu składania zamówienia (proces kasowy), kontakt, koszyk i projekt odgrywają decydującą rolę we wpływaniu na użyteczność.

Grupa docelowa i grupy użytkowników

Grupa docelowa sklepu internetowego odgrywa decydującą rolę w projekcie sklepu, wyborze nawigacji i wyświetlaniu dodatkowych informacji. Sklep internetowy, który oferuje tekstylia dla młodych ludzi, będzie w większości przypadków bardziej ożywiony niż sklep tekstylny dla seniorów. Projekt dostosowany do danej grupy docelowej jest zatem pierwszym krokiem do dobrej użyteczności. Optymalny projekt budzi zaufanie i niezawodność.

Oprócz grupy docelowej istnieją również różne grupy użytkowników . Na przykładzie naszych seniorów moglibyśmy spekulować, że są seniorzy, którzy mają już doświadczenie w zakupach online, a inni zwykle nie mają takiego doświadczenia. Celem dobrych wskazówek dla użytkowników jest zapewnienie obu grupom użytkowników łatwego użytkowania i łatwego dostępu do wszystkich potrzebnych im informacji (np. Kosztów wysyłki, atestu). Ukierunkowana specyfikacja danych kontaktowych lub usługowych jest również częścią dobrej użyteczności. Wrażliwi lub niepewni klienci mogą na przykład zadawać pytania osobiście przez telefon lub e-mail. Te grupy użytkowników są powiązane, na przykład w celu wyświetlenia infolinii serwisowej.

Zwróć uwagę na typy kupujących

W handlu online istnieją z grubsza cztery typy kupujących:

  • Nowy kupujący (pierwszy zakup w internecie)
  • Spontaniczny kupujący (nie miał pierwotnego zamiaru zakupu)
  • Docelowy nabywca (ma konkretny zamiar zakupu, ale nie wie gdzie)
  • Stały nabywca (ma konkretny zamiar zakupu w swoim zwykłym sklepie internetowym)

Wszyscy tego typu kupujący mają różne potrzeby dotyczące sklepu internetowego. Dlatego też przyjazność dla użytkownika musi być zoptymalizowana dla wszystkich typów kupujących. Nowy kupujący prawdopodobnie nie będzie pewny i nie będzie zaznajomiony z procesem zakupu w sklepie internetowym. Utrudniony lub niezrozumiały proces zamówienia (proces kasowy) byłby tutaj przeszkodą. Nabywca docelowy wie, czego chce i korzysta z Internetu za ukierunkowanych wyszukiwań produktów i cen i chciałby, aby móc szybko uchwycić tę informację. Stały nabywca to praktycznie zwykły klient, który jest już zaznajomiony z korzystaniem ze sklepu internetowego. Dlatego wielu stałych nabywców jest zazwyczaj dobrą wskazówką, że użyteczność jest dobra.

Przykłady optymalizacji użyteczności

Nawigacja w sklepie internetowym

Dobra nawigacja pozwala klientowi szybko poznać strukturę strony i uchwycić obszary, które są dla niego ważne. Typowe elementy nawigacyjne to kategorie produktów, informacje o wysyłce, informacje prawne (polityka anulowania, regulamin, nadruk), kontakt, koszyk i elementy specyficzne dla sklepu (np. Produkt tygodnia, nowe produkty). W zależności od sklepu i grupy docelowej, elementy obsługi i struktury nawigacji mogą się znacznie różnić, więc nie można sformułować ogólnych stwierdzeń. Generalnie jednak dobra funkcja filtra, funkcja przewijania produktów, zrozumiała nawigacja w procesie rejestracji i zakupu, a także przejrzysty układ elementów nawigacyjnych są częścią dobrej użyteczności.

Wyszukiwanie produktów

Klienci mogą znaleźć odpowiedni produkt na różne sposoby. Jedną z możliwości jest znalezienie strony bezpośrednio przez wyszukiwarki lub linki zewnętrzne. W tym przypadku klient dociera już do produktu, którego szukał. Dalsze możliwości są nawigacji z kategorii produktów , wyszukiwanie produktów za pośrednictwem pola wejściowego lub oferta z katalogu produktów. Klienci chcą wyszukiwać produkty tak wygodnie, jak to tylko możliwe, jak najszybciej i bez zbędnych ceregieli. Wiele sklepów już teraz musi zoptymalizować wyszukiwanie produktów, ponieważ brakuje pól wyszukiwania, kategorie produktów zostały wybrane niedbale lub produkty są trudne do przeszukania.

Dobre wyszukiwanie produktów jest szczególnie przydatne w przypadku sklepów internetowych, które oferują dużą liczbę artykułów. Wybór odpowiednich kategorii produktów lub oferowanie katalogu produktów online może pomóc klientom w jak najszybszym znalezieniu potrzebnych im produktów.

Koszyk i proces zamawiania

Stosunkowo wrażliwym obszarem, który odznacza się przyjaznością dla użytkownika, są obszary koszyka i procesu zamawiania. Oba muszą być nie tylko przejrzyste, ale także działać i być łatwe do zrozumienia. Koszyk na zakupy musi być łatwy do znalezienia i przeglądania. Przejście z koszyka do ostatniego procesu zamówienia musi być również łatwe. Klienci, którzy muszą długo szukać lub odkryją, że niektóre funkcje są wadliwe, zwykle opuszczają sklep i powodują porzucenie koszyka .

Czas ładowania strony internetowej

Czas ładowania sklepu internetowego jest również częścią łatwości użytkowania. Długie czasy ładowania są dla wielu klientów nieracjonalne i stanowią powód do ponownego opuszczenia sklepu. Było już wiele badań, które wykazały, że krótkie czasy ładowania prowadzą do bardziej wykwalifikowanych odwiedzających lub klientów. Progi bólu dla wielu klientów wynosiły od 3 do 5 sekund. Nawiasem mówiąc, w przyszłości czas ładowania będzie odgrywał większą rolę w przypadku większych wyszukiwarek. Typowe błędy, które prowadzą do długich czasów ładowania, to na przykład zbyt duże obrazy. Nadęty kod źródłowy, który jest generowany przez niektóre systemy sklepów, może niepotrzebnie wydłużyć czas ładowania.

Testowanie użyteczności

Użyteczność sklepu internetowego może zostać profesjonalnie określona tylko przez prawdziwych nabywców testowych lub odwiedzających testowych. Jest kilka firm, które specjalizują się w identyfikowaniu mocnych i słabych stron. Jeśli nie możesz zebrać pieniędzy, zwłaszcza na początku, powinieneś przynajmniej poprosić bliskich Ci osoby, aby przetestowały sklep lub koncepcję sklepu.

Szymon Flis

Twój osobisty doradca we wszystkich aspektach tworzenia stron internetowych. Chętnie udzielę bezpłatnych i niezobowiązujących porad.

+48 531 500 904 | biuro@icon.media.pl

Otwórz rozmowę
Cześć
W czym możemy pomóc?