Sklepy Internetowe

Responsive Design dla sklepu internetowego

Responsive Design dla sklepu internetowego

Responsive Design dla sklepu internetowego

Coraz ważniejsze staje się, aby sklepy internetowe były aktywne i obecne we wszystkich kanałach internetowych. Odsetek zapytań wykonywanych za pomocą komputera stacjonarnego lub laptopa spada z roku na rok. Prawie 70 procent mieszkańców Niemiec ma smartfona i coraz częściej używa go do kupowania produktów. Zaskakujące jest zatem, że nawet w 2020 roku wiele sklepów internetowych jest nadal niedostatecznie zoptymalizowanych pod kątem urządzeń mobilnych. Czasami nadal możesz zobaczyć sklepy, które nadają się tylko do użytku na komputerze. To, że wiąże się to z dużą utratą sprzedaży, powinno być oczywiste. Kluczem do rozwiązania tego problemu jest elastyczne projektowanie witryn internetowych.

Znaczenie responsywnego projektowania stron internetowych dla sklepów internetowych

Czym w ogóle jest responsywny projekt?

Responsywne projektowanie witryn internetowych to technika, która umożliwia możliwie elastyczne wyświetlanie układu strony internetowej. Ta elastyczność umożliwia wyświetlanie stron internetowych, takich jak sklepy internetowe, na wszystkich urządzeniach końcowych. Obejmują one:

  • Komputery stacjonarne z monitorami zewnętrznymi
  • Notebooki
  • Smartfony
  • Tablety
  • Telewizory Smart TV lub telewizory z dostępem do Internetu
  • Inteligentny zegarek

Do implementacji responsywnego projektowania wymagane są języki HTML5 i CSS3. Strona jest następnie dostosowywana do danego rozmiaru ekranu i rozdzielczości za pomocą tak zwanych CSS Media Queries.

Powody projektowania responsywnych witryn internetowych

Zachowania użytkowników zmieniły się znacząco, odkąd smartfony i tablety były gotowe na rynek. W przeszłości ludzie byli ściśle ograniczeni do komputerów, ale dziś można surfować po Internecie z niemal dowolnego miejsca za pomocą urządzeń mobilnych. Stały wzrost przepustowości, a także rosnąca przystępność połączeń w sieci komórkowej sprawiają, że staje się ona coraz bardziej rozpowszechniona i używana.

W przypadku sklepów internetowych oznacza to przede wszystkim, że klienci mają teraz więcej możliwości dowiedzenia się o produktach, a także ich zakupu. Może to być poszukiwanie informacji lub nowości w łóżku, na huśtawce ogrodowej, na kanapie lub nad jeziorem, w S-Bahn lub równolegle w centrum handlowym.

Dla wielu operatorów sklepów rozsądne wdrożenie projektu sklepu dla wielu urządzeń ma kluczowe znaczenie dla firmy. Jeśli sklep nie jest zoptymalizowany pod kątem urządzeń mobilnych, potencjalni klienci będą migrować bezpośrednio do konkurencji lub na duże marketplace’y. W przyszłości tendencja do korzystania z urządzeń mobilnych będzie nadal wyraźnie rosnąć. Co ciekawe, nie tylko młode pokolenie, ale coraz częściej osoby w wieku od 40 do 50 lat coraz częściej robią zakupy w Internecie. Wymagania są stosunkowo jasne:

  • Wygoda: przede wszystkim klienci chcą dziś wygodnie zamawiać bez konieczności przełączania się z jednego urządzenia na drugie. Dotyczy to głównie produktów, z których klienci często korzystają (np. Żywność, produkty drogeryjne, towary powszechnego użytku)
  • Oszczędność czasu: świat porusza się coraz szybciej. Przede wszystkim klienci chcą szybko uzyskać wyniki, gdy tylko zostanie podjęta decyzja o zakupie.
  • Zaufanie: sklep, który nie jest zoptymalizowany, wywołuje negatywne oczekiwania wśród klientów.

Inną interesującą kwestią jest to, że wyszukiwarki preferują witryny zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych (Mobile First). Efekt jest taki, że użytkownicy, którzy odwiedzają dobrze nawigowaną i dobrze wyglądającą stronę, zostają na niej dłużej, a tym samym wyzwalają mniej współczynników odrzuceń i dłuższy czas trwania wizyty.

Innym możliwym powodem projektowania responsywnego jest aspekt kosztowy. Niektórzy sprzedawcy internetowi, którzy chcą zaangażować się w sektor telefonii komórkowej, mogą zaoszczędzić pieniądze, tworząc własne mobilne witryny internetowe lub aplikacje z takimi automatycznie dostosowywanymi witrynami. Jeśli wymagany jest tylko jeden projekt, czas i nakłady finansowe można znacznie zmniejszyć w porównaniu z niezależnymi witrynami mobilnymi, nawet jeśli tworzenie takich responsywnych szablonów we własnym zakresie nie zawsze jest tanie. Jednak wiele znanych systemów sklepowych udostępnia obecnie szablony dla wielu obszarów po przystępnych cenach. Istnieją dobre szablony dla Magento w cenie od 60 do 200 EUR. W sklepie systemu Shopware takie szablony są dostępne już od 25 euro.

Wymagania dotyczące responsywnego projektowania sklepów internetowych

Główne wymagania są logiczne, aby sklep internetowy mógł być optymalnie używany na większości urządzeń końcowych. Oznacza to, że nawigacja w menu jest intuicyjna, czcionki i grafika są łatwo rozpoznawalne, pola wprowadzania są dobrze widoczne, wszystkie informacje są dostępne i oczywiście sklep internetowy działa dobrze.

Trudności we wdrażaniu responsywnych projektów

Eksperci zajmujący się projektowaniem stron internetowych, którzy często zajmują się projektowaniem responsywnym, zwrócą jednak również uwagę na pewne drażliwe punkty. Na przykład mogą pojawić się problemy z czasem ładowania. Czasami odbiór lub połączenie internetowe nie są optymalne, gdy jesteś poza domem, więc ładowanie strony może zająć dużo czasu. Ze względu na użyteczność sklepu internetowego może być konieczne usunięcie lub optymalizacja niektórych obrazów. Jednak ze względu na stale rosnące wykorzystanie WiFi, problem z czasem ładowania może być tylko tymczasowy. W pociągach i na niektórych stacjach kolejowych, kawiarniach i restauracjach, na uniwersytetach lub w innych hotspotach jest już dobre połączenie internetowe.

Niektóre systemy sklepowe mają trudności z wdrażaniem responsywnych projektów. W takim przypadku, jeśli ma być zagwarantowana dobra użyteczność, może być konieczna dogłębna praca programistyczna. Dla uznanych dostawców systemów sklepowych, takich jak xt: commerce , Oxid , Shopware czy Magento, dostępne są już całkiem dobre rozwiązania.

Wniosek

Optymalizacja własnego sklepu internetowego pod kątem urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety, jest dziś niezbędna. Sklep, który dziś dobrze wyświetla się na komputerze, wiąże się z wysokimi kosztami alternatywnymi wynikającymi z braku zakupów i często wysokimi kosztami marketingowymi.

Szymon Flis

Twój osobisty doradca we wszystkich aspektach tworzenia stron internetowych. Chętnie udzielę bezpłatnych i niezobowiązujących porad.

+48 531 500 904 | biuro@icon.media.pl

Comment (1)

  1. Tworzenie mobilnych stron internetowych | Icon Media - Agencja Interaktywna Szczecin
    25 stycznia 2021

    […] pomocą kilku kliknięć możesz wybrać swój ulubiony spośród setek profesjonalnych projektów stron internetowych. Podgląd pokazuje, jak pożądany projekt będzie wyglądał na komputerze […]

Comments are closed.

Otwórz rozmowę
Cześć
W czym możemy pomóc?