Agencja Interaktywna Pozycjonowanie, SEO

Media społecznościowe w handlu internetowym

Media społecznościowe w handlu internetowym

Media społecznościowe w handlu internetowym

Każdy, kto chce założyć sklep internetowy lub już go prowadzi, z reguły zadaje sobie pytanie, czy takie portale społecznościowe jak Facebook, Google Plus, Twitter czy Youtube powinny odgrywać jakąś rolę. Pytanie jest oczywiście uzasadnione, ponieważ sieci te mają niezwykle duży zasięg i duży efekt mnożnikowy. Nie ma wątpliwości, że portale społecznościowe mogą pozytywnie wpływać na sprzedaż i wizerunek sklepu internetowego. Każdy, kto chce korzystać z takich sieci, musi jednak wnieść ze sobą czas, wrażliwość klienta, a przede wszystkim kreatywność.

Marketing w mediach społecznościowych dla sklepów internetowych

Słowo społeczność mówi już w istocie to, co jest naprawdę ważne, a mianowicie dialog między poszczególnymi uczestnikami sieci społecznościowej a sklepem internetowym. Klient, który trafia do własnego sklepu internetowego poprzez zapytanie w wyszukiwarce, nie musi być do tego nakłaniany. Jego motywacją jest znalezienie strony odpowiadającej jego potrzebom. Jeśli mu się to nie podoba, opuszcza go ponownie i kontynuuje wyszukiwanie, aż znajdzie stronę, która spełnia jego potrzeby.

Jednak w sieciach społecznościowych nie chodzi przede wszystkim o zapytania, ale raczej o to, że użytkownik znajduje treści, które go lubią. Jednak bez faktycznego szukania tego. Jeśli użytkownik Facebooka polubi określoną stronę na Facebooku lub stronę internetową, upublicznia to w swojej sieci osobistej. Znajomi z jego sieci widzą wtedy, co mu się podoba i mogą zdecydować, czy ta rekomendacja jest dla nich interesująca, czy warta komentarza. Media społecznościowe można również luźno opisać jako rodzaj cyfrowej propagandy szeptanej.

Odpowiednie sieci społecznościowe

Ogólnie rzecz biorąc, istnieje sześć głównych sieci, które można uznać za istotne. Należą do nich przede wszystkim Facebook, Google+, Twitter, Youtube, Pinterest i Xing.

Facebook ma zasięg około 26 milionów użytkowników w Polsce, co czyni go obecnie siecią o największym zasięgu. Za pomocą Facebooka można stworzyć własną stronę firmową, która jednak ma nieco inną operację niż konwencjonalne strony prywatne. Facebook odgrywa coraz większą rolę w sklepach internetowych, ponieważ sieć jest teraz odpowiednia zarówno do pozyskiwania klientów, jak i ich lojalności. Dla operatorów sklepów ciekawa może być również własna sieć marketingowa Facebooka, dzięki której można zbudować dobry asortyment w ramach budżetu po stosunkowo niskich cenach.

Dobrze znany serwis krótkich wiadomości Twitter może być również dobrym sposobem dystrybucji ofert, rabatów lub voucherów dla określonych grup docelowych. Z ponad 10 milionami aktywnych użytkowników Twittera, również tutaj można uzyskać dostęp do bardzo dużego zakresu.

Na platformie wideo YouTube użytkownicy mogą publikować, przeglądać i komentować filmy. Z ponad 28 milionami użytkowników w Polsce (2012), ta sieć społecznościowa jest prawdopodobnie najbardziej dalekosiężna. Sieć może być przydatna właścicielom sklepów na dwa sposoby: Z jednej strony filmy mogą być produkowane niezależnie, na przykład pokazujące użycie produktu lub prezentację innowacyjnego produktu przedstawiać. Pozwala to zaoferować potencjalnym klientom konkretną wartość dodaną. Z drugiej strony możesz również zintegrować reklamy dostosowane do grupy docelowej na YouTube, dzięki czemu możesz zwrócić uwagę na swój sklep internetowy, produkty lub usługi.

Pinterest to jedna z najbardziej znanych sieci społecznościowych w dziedzinie wizualnej. Na Pinterest użytkownicy mogą tworzyć cyfrowe tablice korkowe i udostępniać je innym użytkownikom. Dla operatorów sklepów platforma ta jest bardzo przystępnym sposobem kierowania ruchu do własnego sklepu internetowego. Jednak również tutaj obrazy muszą być interesujące, aby ostatecznie mogły zostać rozpowszechnione.

Xing Portal B2B niekoniecznie jest korzystne dla rekrutacji nowych klientów końcowych, ale raczej do tworzenia ważnych kontaktów biznesowych. Wyjątkiem są sklepy, które próbują sprzedawać swoje produkty tylko w sektorze biznesowym. Kontakty mogą tu znaleźć operatorzy sklepów, którzy szukają np. Usług i producentów.

Właściwa strategia w mediach społecznościowych

Marketing sklepu czy produktów w kanałach social media zdecydowanie powinien być brany pod uwagę przy planowaniu marketingowym sklepu internetowego . Zanim zaczniesz logować się na Facebooku, Twitterze i spółce, powinieneś wymyślić dobrą strategię mediów społecznościowych. Powinieneś wyjaśnić, w jaki sposób chcesz zdobyć nowych fanów lub obserwujących, co konkretnie chcesz zgłosić lub zaoferować i ile czasu możesz poświęcić tym kanałom. Powinno być jasne, że nie tylko bez przekonania po prostu oferujesz i prezentujesz swoje produkty, ale także masz historie do opowiedzenia i podtrzymywania zainteresowania ludzi. Na przykład bardzo aktywny użytkownik Facebooka codziennie otrzymuje wiele nowych wiadomości, w tym wiadomości od innych dostawców komercyjnych. Powinno mieć sens, jeśli nie oferujesz całkowicie innowacyjnych produktów, nie możesz skłonić użytkownika do odwiedzenia Twojej strony na Facebooku bez kreatywności.

Wielu sprzedawców internetowych stosuje na przykład bardzo specyficzne kampanie, takie jak konkursy, quizy lub specjalne promocje, aby zwiększyć liczbę fanów lub obserwujących w sieciach społecznościowych. Treści redakcyjne, ciekawe linki lub filmy informacyjne mogą również stanowić konkretną wartość dodaną. Charakter Twoich kampanii zależy jednak zwykle w dużym stopniu od grupy docelowej i sprzedawanych produktów.

W przeciwnym razie można również zoptymalizować istniejące systemy sklepowe. Częstą optymalizacją jest aktualizacja oprogramowania sklepu do nowszej wersji. Zwykle należy to zawsze przeprowadzać ze względów bezpieczeństwa i ze względu na brak błędów. Dalsze optymalizacje mogą obejmować rozwój niektórych modułów. Na przykład niektórzy sprzedawcy internetowi chcą, aby określone filtry poprawiły użyteczność sklepu dla klienta. Jeśli te ulepszenia nie są częścią systemu sklepu, moduły muszą zostać zakupione lub nawet opracowane.

Komunikuj się prawidłowo

Jeśli zdecydujesz się włączyć jedną lub więcej sieci społecznościowych do swojej strategii marketingowej, powinieneś również pomyśleć o tym, jak będziesz komunikować się z klientami. W tym przypadku sieci społecznościowe oferują z jednej strony wiele zalet . Twoi fani lub obserwujący mogą wysyłać Ci wiadomości, które Ty jako operator sklepu możesz również komentować. Tworzy to prawdziwy dialog, który dostarcza informacji o jakości Twoich produktów lub usług. Możesz również dowiedzieć się, czy niektóre oferty lub promocje, które transmitujesz w sieciach społecznościowych, są również akceptowane przez użytkowników. Jest rzeczą oczywistą, że krytykujesz swoje komentarzenie powinien być obraźliwy, ale powinien starać się rozwiązać problem. W przeciwnym razie twoje istnienie w sieciach społecznościowych może również okazać się niekorzystne . Negatywne traktowanie klientów szybko się obejdzie i może w konsekwencji znacznie zaszkodzić Twojemu wizerunkowi.

Jeśli chcesz korzystać z mediów społecznościowych i nie masz doświadczenia z takimi sieciami, warto zasięgnąć porady zewnętrznych usługodawców. Szczególnie jeśli chodzi o wyszukiwanie grupy docelowej, zwracanie się do fanów i obserwujących oraz treści, które mają być tworzone, pomocna jest perspektywa usługodawcy spoza branży. Jest to szczególnie ważne dla tych dealerów, którzy nie mają czasu na nadzorowanie projektu lub którzy są po prostu zbyt mało kreatywni.

Około jedna trzecia wszystkich sklepów internetowych korzysta z usługi krótkich wiadomości na Twitterze, a prawie 75 procent ma mniej niż 500 obserwujących. Zaledwie 2,5% sklepów korzystających z Twittera ma ponad 5000 obserwujących. Sugeruje to, że kanał albo nie jest wystarczająco mocno reklamowany, albo tylko określone grupy docelowe mogą odnosić się do tego kanału.

Przy 17 procentach tylko stosunkowo niewielu operatorów sklepów korzysta z YouTube. Nie wspominamy w tym miejscu o liczbie subskrybentów, ponieważ liczba wyświetleń musiałaby zostać wykorzystana do sukcesu filmów reklamowych, które jednak nie były objęte badaniem.

Szymon Flis

Twój osobisty doradca we wszystkich aspektach tworzenia stron internetowych. Chętnie udzielę bezpłatnych i niezobowiązujących porad.

+48 531 500 904 | biuro@icon.media.pl

Comment (1)

  1. Blogi dla sklepów internetowych | Icon Media - Agencja Interaktywna Szczecin
    25 stycznia 2021

    […] Reklama lub nagłośnienie sklepu internetowego […]

Comments are closed.

Otwórz rozmowę
Cześć
W czym możemy pomóc?